Oude auto’s en moderne brandstof

Inmiddels is bij veel mensen wel bekend dat moderne benzine en oldtimers elkaar slecht verdragen. Door het van overheidswege verplicht bijmengen van ethanol ontstaan bij de oldtimers problemen. Oude auto’s werden af fabriek gemaakt met materialen die niet ethanol bestendig zijn. Ook de verbrandingseigenschappen van ethanol benzine zijn anders.

Uit de praktijk

Vanwege het feit dat onze oldtimers zijn voorzien van een stalen benzinetank gaat het verouderen en ontbinden van de brandstof veel sneller dan in een plastic tank van een nieuwere auto. Het ontbinden begint al na een paar maand. Een tip is dan ook om te zorgen dat er competitie 102 in de tank zit voor de winterstalling. Ook een behoud voor de benzinetank. Nu zijn er wel diverse merken met Ethanol killers op de markt, die het proces van verouderen vertragen, maar het is natuurlijk beter om te beginnen met een schone brandstof.

Verouderde brandstof herkent men door slechter aanslaan of door een penetrante uitlaatgasgeur, of een verzuurde lucht bij de tankopening. De gevolgen zijn: een slecht lopende motor, overslaan, inhouden, enz. Ook kan de aanslag van resten in de carburateur zorgen voor slecht lopen van de motor. Verstopte en doorgeroeste benzinetanks is geen uitzondering meer helaas.

Ook de afstelling van de motor, zowel carburateur als de ontsteking, moet worden aangepast. In veel gevallen zal het mengsel rijker worden gemaakt, door middel van grotere sproeiers of rijkere naalden. Ook zal de motor meer voorontsteking nodig hebben. Dit alles vanwege de duidelijk slechtere kwaliteit van de huidige benzine. Afstellen met oude fabrieksgegevens zal met de moderne brandstof niet goed samengaan.

Rijden op Competitie 102 zal ook duidelijk een mooier lopende motor geven, met waarschijnlijk ook meetbaar minder gebruik. In elk geval zal de achter u rijdende verkeersdeelnemers niet worden getrakteerd op een geur van rottende eieren.

Door de Universiteit van Manchester is een uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevolgen van moderne brandstof in een Oldtimer. Lees er meer over op de MG T-types website.

Diesel

Ook de oldtimerdiesel ontkomt niet aan problemen, Door het verwijderen van zwavel uit de huidige diesel wordt de pomp en verstuivers duidelijk minder gesmeerd, met uitgeslagen pomphuizen en verstuivers tot gevolg, Een oude truck is om 2-takt olie toe te voegen aan de brandstof voor de smering van de inspuiting. Geen motorolie gebruiken hiervoor omdat het niet mengt met diesel. Ook niet toepassen in common rail diesel, die kunnen ook hier slecht tegen. In de zomer wordt meer biodiesel verplicht toegevoegd en de zomerdiesel is dan ook van duidelijk slechtere kwaliteit dan winterdiesel.

Al deze milieumaatregelen zijn goed bedoeld maar werken in de praktijk helaas vaak averechts.

Artikel AMK: moeilijk benzine verhaal

 

een aangetaste vlotter (door benzine met ethanol) uit benzinetank van een MGB
Bovenstaande afbeelding, aangetaste vlotter uit benzinetank van een MGB

De voordelen van elektronische ontsteking zijn:

  • een veel betere vonk, ontsteking en daarmee prestaties en
  • een lager benzine verbruik
  • bovendien vraagt een elektronische ontsteking nauwelijks onderhoud

Het argument dat elektronische ontsteking de originaliteit van de auto aantast wordt deels teniet gedaan doordat het systeem ingebouwd kan worden in de aanwezige behuizing van de verdeler dan wel in kleine kastjes kunnen worden weggewerkt. Je ziet er dan niets van.

Het ontstekingssysteem in klassieke auto´s veroorzaakt veel problemen, mede door de afnemende  kwaliteit van de huidige brandstoffen. Van steeds groter belang is een goede ontsteking. Bekend zijn de CSi ignition en 123 ignition, prijzen vanaf 300 euro ex BTW of meer.

Als voordelig en goed alternatief leveren en monteren wij een ombouwset, een magnetische opnemer. Deze is, zeker gezien de gemiddelde lage jaarkilometrage van onze oldtimers, een goed en betaalbaar alternatief. Ook veranderd het uiterlijk van de verdeler niet en blijft de originaliteit behouden.

Na jaren van gebruik raakt de mechanische verdeler versleten en krijgt deze een steeds grotere afwijking, tot de contactpunten niet meer goed zijn te stellen. Vervanging van de standaard contactpuntjes met een magnetische opnemer is een duidelijke verbetering, deze compenseert de slijtage van de verdeler as en de lagers in de verdeler. Bovendien geeft deze een sterkere vonk, vervuild niet en heeft geen onderhoud nodig.

 

Regelmatig zijn we aan het schuiven en duwen om verkochte auto’s uit de showroom te halen. Altijd krijgen we de vraag, hoe halen jullie die auto’s toch van de zolder. Daar hebben we een video van gemaakt die u hier kunt kijken.

Natuurlijk!

Staat uw favoriete auto niet in onze ruime collectie? Dan kunt u een zoekopdracht plaatsen. Door ons ruime netwerk en expertise op het gebied van alle soorten auto’s kunnen we u goed van dienst zijn. Bel met ons verkoopteam of kom langs, zij staan u graag te woord.

Dinsdag t/m zaterdag van 8.30 uur tot 17.30 uur

zondag en maandag gesloten

Gesloten op Koningsdag, Hemelvaart, Kerst, Oud en Nieuw

Extra open op Paasmaandag en Pinkstermaandag 10.00 tot 17.00 uur

Vakantie: twee weken in de bouwvak

Een werkplaatsafspraak is te maken door te bellen met 0594-516604 of te mailen

Vervangend vervoer of haal en brengservice is te regelen

Wij hebben twee leenauto’s beschikbaar voor vervangend vervoer tijdens reparaties. Inzetbaar afhankelijk van beschikbaarheid.

We hebben ook een haal en breng service, hier zijn kosten aan verbonden. Bel 0594- 516604 voor meer inlichtingen.

Een auto is een oldtimer als het een klassiek model is dat niet meer gemaakt wordt.

Om echt als oldtimer gezien te worden moet een auto minimaal 25 jaar oud zijn.

Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen.

Klassieker Taxatie

Uw klassieke auto of motorfiets is een mooi bezit.
Onze vaste taxateur Gert Jan Oolders komt regelmatig bij ons langs voor het opstellen van een vakkundig taxatie rapport van auto’s, zodat de nieuwe eigenaren met een gerust hart volop kunnen genieten van hun klassieker. Heeft u ook een klassieker die (opnieuw) getaxeerd moet worden, of wilt u meer weten over het belang van een geldig taxatie rapport, neem dan contact op via 0594 5166 04 of stuur een email naar [email protected]

Hij taxeert bijna alle typen voertuigen zoals youngtimers, oldtimers, klassiekers, antieke en hedendaagse voertuigen, vrachtwagens, speciale of aangepaste voertuigen, motoren en recreatie-voertuigen, zoals caravans en campers.
Ook voor een onafhankelijke schouwing bij een aankoop bent u bij hem aan het juiste adres. Hij taxeert ook voor fiscale en verzekeringsdoeleinden.

Taxatiebureau Oolders

Telefoon: 06-19066259

Email: [email protected]

Regelmatig zijn we aan het schuiven en duwen om verkochte auto’s uit de showroom te halen. Altijd krijgen we de vraag, hoe halen jullie die auto’s toch van de zolder. Daar hebben we een video van gemaakt die u hier kunt kijken.

Natuurlijk!

Staat uw favoriete auto niet in onze ruime collectie? Dan kunt u een zoekopdracht plaatsen. Door ons ruime netwerk en expertise op het gebied van alle soorten auto’s kunnen we u goed van dienst zijn. Bel met ons verkoopteam of kom langs, zij staan u graag te woord.

Dinsdag t/m zaterdag van 8.30 uur tot 17.30 uur

zondag en maandag gesloten

Gesloten op Koningsdag, Hemelvaart, Kerst, Oud en Nieuw

Extra open op Paasmaandag en Pinkstermaandag 10.00 tot 17.00 uur

Vakantie: twee weken in de bouwvak

Een werkplaatsafspraak is te maken door te bellen met 0594-516604 of te mailen

Vervangend vervoer of haal en brengservice is te regelen

Wij hebben twee leenauto’s beschikbaar voor vervangend vervoer tijdens reparaties. Inzetbaar afhankelijk van beschikbaarheid.

We hebben ook een haal en breng service, hier zijn kosten aan verbonden. Bel 0594- 516604 voor meer inlichtingen.

Een auto is een oldtimer als het een klassiek model is dat niet meer gemaakt wordt.

Om echt als oldtimer gezien te worden moet een auto minimaal 25 jaar oud zijn.

Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen.

Klassieker Taxatie

Uw klassieke auto of motorfiets is een mooi bezit.
Onze vaste taxateur Gert Jan Oolders komt regelmatig bij ons langs voor het opstellen van een vakkundig taxatie rapport van auto’s, zodat de nieuwe eigenaren met een gerust hart volop kunnen genieten van hun klassieker. Heeft u ook een klassieker die (opnieuw) getaxeerd moet worden, of wilt u meer weten over het belang van een geldig taxatie rapport, neem dan contact op via 0594 5166 04 of stuur een email naar [email protected]

Hij taxeert bijna alle typen voertuigen zoals youngtimers, oldtimers, klassiekers, antieke en hedendaagse voertuigen, vrachtwagens, speciale of aangepaste voertuigen, motoren en recreatie-voertuigen, zoals caravans en campers.
Ook voor een onafhankelijke schouwing bij een aankoop bent u bij hem aan het juiste adres. Hij taxeert ook voor fiscale en verzekeringsdoeleinden.

Taxatiebureau Oolders

Telefoon: 06-19066259

Email: [email protected]

Oude auto’s en moderne brandstof

Inmiddels is bij veel mensen wel bekend dat moderne benzine en oldtimers elkaar slecht verdragen. Door het van overheidswege verplicht bijmengen van ethanol ontstaan bij de oldtimers problemen. Oude auto’s werden af fabriek gemaakt met materialen die niet ethanol bestendig zijn. Ook de verbrandingseigenschappen van ethanol benzine zijn anders.

Uit de praktijk

Vanwege het feit dat onze oldtimers zijn voorzien van een stalen benzinetank gaat het verouderen en ontbinden van de brandstof veel sneller dan in een plastic tank van een nieuwere auto. Het ontbinden begint al na een paar maand. Een tip is dan ook om te zorgen dat er competitie 102 in de tank zit voor de winterstalling. Ook een behoud voor de benzinetank. Nu zijn er wel diverse merken met Ethanol killers op de markt, die het proces van verouderen vertragen, maar het is natuurlijk beter om te beginnen met een schone brandstof.

Verouderde brandstof herkent men door slechter aanslaan of door een penetrante uitlaatgasgeur, of een verzuurde lucht bij de tankopening. De gevolgen zijn: een slecht lopende motor, overslaan, inhouden, enz. Ook kan de aanslag van resten in de carburateur zorgen voor slecht lopen van de motor. Verstopte en doorgeroeste benzinetanks is geen uitzondering meer helaas.

Ook de afstelling van de motor, zowel carburateur als de ontsteking, moet worden aangepast. In veel gevallen zal het mengsel rijker worden gemaakt, door middel van grotere sproeiers of rijkere naalden. Ook zal de motor meer voorontsteking nodig hebben. Dit alles vanwege de duidelijk slechtere kwaliteit van de huidige benzine. Afstellen met oude fabrieksgegevens zal met de moderne brandstof niet goed samengaan.

Rijden op Competitie 102 zal ook duidelijk een mooier lopende motor geven, met waarschijnlijk ook meetbaar minder gebruik. In elk geval zal de achter u rijdende verkeersdeelnemers niet worden getrakteerd op een geur van rottende eieren.

Door de Universiteit van Manchester is een uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevolgen van moderne brandstof in een Oldtimer. Lees er meer over op de MG T-types website.

Diesel

Ook de oldtimerdiesel ontkomt niet aan problemen, Door het verwijderen van zwavel uit de huidige diesel wordt de pomp en verstuivers duidelijk minder gesmeerd, met uitgeslagen pomphuizen en verstuivers tot gevolg, Een oude truck is om 2-takt olie toe te voegen aan de brandstof voor de smering van de inspuiting. Geen motorolie gebruiken hiervoor omdat het niet mengt met diesel. Ook niet toepassen in common rail diesel, die kunnen ook hier slecht tegen. In de zomer wordt meer biodiesel verplicht toegevoegd en de zomerdiesel is dan ook van duidelijk slechtere kwaliteit dan winterdiesel.

Al deze milieumaatregelen zijn goed bedoeld maar werken in de praktijk helaas vaak averechts.

Artikel AMK: moeilijk benzine verhaal

 

een aangetaste vlotter (door benzine met ethanol) uit benzinetank van een MGB
Bovenstaande afbeelding, aangetaste vlotter uit benzinetank van een MGB

De voordelen van elektronische ontsteking zijn:

  • een veel betere vonk, ontsteking en daarmee prestaties en
  • een lager benzine verbruik
  • bovendien vraagt een elektronische ontsteking nauwelijks onderhoud

Het argument dat elektronische ontsteking de originaliteit van de auto aantast wordt deels teniet gedaan doordat het systeem ingebouwd kan worden in de aanwezige behuizing van de verdeler dan wel in kleine kastjes kunnen worden weggewerkt. Je ziet er dan niets van.

Het ontstekingssysteem in klassieke auto´s veroorzaakt veel problemen, mede door de afnemende  kwaliteit van de huidige brandstoffen. Van steeds groter belang is een goede ontsteking. Bekend zijn de CSi ignition en 123 ignition, prijzen vanaf 300 euro ex BTW of meer.

Als voordelig en goed alternatief leveren en monteren wij een ombouwset, een magnetische opnemer. Deze is, zeker gezien de gemiddelde lage jaarkilometrage van onze oldtimers, een goed en betaalbaar alternatief. Ook veranderd het uiterlijk van de verdeler niet en blijft de originaliteit behouden.

Na jaren van gebruik raakt de mechanische verdeler versleten en krijgt deze een steeds grotere afwijking, tot de contactpunten niet meer goed zijn te stellen. Vervanging van de standaard contactpuntjes met een magnetische opnemer is een duidelijke verbetering, deze compenseert de slijtage van de verdeler as en de lagers in de verdeler. Bovendien geeft deze een sterkere vonk, vervuild niet en heeft geen onderhoud nodig.

 

Een werkplaatsafspraak is te maken door te bellen met 0594-516604 of te mailen

Vervangend vervoer of haal en brengservice is te regelen

Wij hebben twee leenauto’s beschikbaar voor vervangend vervoer tijdens reparaties. Inzetbaar afhankelijk van beschikbaarheid.

We hebben ook een haal en breng service, hier zijn kosten aan verbonden. Bel 0594- 516604 voor meer inlichtingen.

Een auto is een oldtimer als het een klassiek model is dat niet meer gemaakt wordt.

Om echt als oldtimer gezien te worden moet een auto minimaal 25 jaar oud zijn.

Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen.

Klassieker Taxatie

Uw klassieke auto of motorfiets is een mooi bezit.
Onze vaste taxateur Gert Jan Oolders komt regelmatig bij ons langs voor het opstellen van een vakkundig taxatie rapport van auto’s, zodat de nieuwe eigenaren met een gerust hart volop kunnen genieten van hun klassieker. Heeft u ook een klassieker die (opnieuw) getaxeerd moet worden, of wilt u meer weten over het belang van een geldig taxatie rapport, neem dan contact op via 0594 5166 04 of stuur een email naar [email protected]

Hij taxeert bijna alle typen voertuigen zoals youngtimers, oldtimers, klassiekers, antieke en hedendaagse voertuigen, vrachtwagens, speciale of aangepaste voertuigen, motoren en recreatie-voertuigen, zoals caravans en campers.
Ook voor een onafhankelijke schouwing bij een aankoop bent u bij hem aan het juiste adres. Hij taxeert ook voor fiscale en verzekeringsdoeleinden.

Taxatiebureau Oolders

Telefoon: 06-19066259

Email: [email protected]