Cars & Coffee

Bezoekers aan het woord

Andre Postma, Chevrolet C20 1964

De Chevrolet C20 pick-up valt op tussen de klassiekers en sportauto’s die op de Cars & Coffee verschijnen. Alsof hij zo uit Californië is komen rijden, wat eigenlijk ook bijna zo is. Andre Postma kocht deze pick-up 3 jaar geleden en heeft alleen de noodzakelijke dingen er aan gedaan om de auto in Nederland op de weg te krijgen. De laadvloer die geheel verrot was is vervangen en voorzien van houten platen. De acht-gaats velgen waren moeilijk te verkrijgen, maar is uiteindelijk gelukt. Met het authentieke air brush logo van een San Clement fuel station en de hele auto in de beschermende blanke lak, maakt het een mooi geheel.

Andre is en regelmatige bezoeker van ons Cars & Coffee evenement, maar nu voor de eerste keer aanwezig met zijn Chevy pick-up, hij volgt ons via Instagram, we hopen hem en ook U nog vaak in Leek te zien.
Lees meer over deze Chevrolet op Wikipedia

Mark, Debbie en hond Jihan, Toyota Land Cruiser FJ40

Mark en Debbie zochten al lange tijd naar hun droom auto, een lange versie van de Toyota Land Cruiser FJ40 in het geel. Toen na lang zoeken de hoop bijna werd opgegeven dook zowaar dit bewuste exemplaar op toen de eerste eigenaar besloot om na dik 30 jaar afstand te doen van deze degelijke rakker. Helaas bleken er meer geïnteresseerden en Mark en Debbie leken achter het net te vissen toen een koper uit Emmen de Toyota net voor hun neus wegkaapte. Maar daarmee was de kous zeker nog niet af, Mark vertelt vol trots hoe Debbie driftig ging rond bellen en zo de toenmalige tweede eigenaar wist te traceren! Alsof het zo had moeten zijn leek de beste man bereidwillig te zijn om mee te willen werken aan het verwezenlijken van de droom en zo kreeg de Land Cruiser na 2 weken alweer een nieuw onderdak. Kort daarna begon Mark met de restauratie, geen body off want de algehele staat was behoorlijk goed en slechts minimaal laswerk bleek nodig te zijn. Wel werden alle panelen gedemonteerd om ook in alle hoekjes en gaatjes een goede lak laag aan te brengen om de auto voor de toekomst te conserveren.

Een grote wens van Mark en Debbie was om met de Land Cruiser door Marokko te trekken en in 2019 zetten zij koers richting Afrika voor een memorabele vakantie. De tocht door Marokko bleek een uitdagende, omstreeks 80% van de meters zou op onverharde wegen worden afgelegd. Of de Toyota er van te lijden had? “geen centje pijn!” zegt Mark, hij is er juist voor geboren.

Bewust het echte ‘zware’ terrein opzoeken doen Mark en Debbie niet maar tijdens het club weekend op een legerterrein konden ze er niet meer omheen. “We kwamen vast te zitten en het water liep al bijna het interieur in” vertelde Mark. Gelukkig konden ze met de lier vlot los getrokken worden en was de Land Cruiser na een flinke wasbeurt weer zo goed als nieuw.

Natuurlijk hebben we ook gevraagd waarom Mark en Debbie graag op de Cars & Coffee meetings komen, Mark verteld: Het is fantastisch om met andere liefhebbers in gesprek te komen, zeker omdat er in Leek allerhande verschillende merken en types auto’s komen. Ook is het altijd weer een feestje om door de showroom van Hofman te lopen, er is altijd wel weer wat nieuws te zien!

Hans Heringa, 40 jaar MG

Toen mijn omgeving vond het nu toch eindelijk tijd werd dat ik wat voor de gemeenschap zou gaan betekenen besloot ik het nuttige (werk) te combineren met het aangename (leven) en schafte ik mijn eerste MG aan.
De eerste, een tweedehandsje, kocht ik begin zeventiger jaren via een medewerker van de RUG, een Amerikaan die zijn tijd daar erop had en terug ging naar huis. Ik reed met een MG voor mijn werk en plezier, en niet om lid te worden van de een of andere club. Onderhoud deed de lokale garagehouder. Stuur aan de goede kant, met dak met opbouw met twee ‘stokken’. Met mooi weer ging dak plus opbouw in de kofferbak. Ging het onderweg onverwachts regenen dat was het zaak ten allen tijde te voorkomen dat de snelheid onder de zeventig kwam. De regen woei dan over de voorruit heen naar achteren. Stoplichten moesten als het even kan vermeden worden. En dat vereiste een heel andere kennis van het wegennet. Verrassend wat je wel niet allemaal kunt vervoeren met zo’n tweezitter, mits de kap eraf is. Op het kofferdeksel hadden we een rek voor het reservewiel gebouwd. Een ladder vervoerde je door het ene deel over de voorruit te leggen en het achterste deel op het rek. Ging perfect maar vereiste wel dat je in een dorp woont waar je zelden ‘oom agent’ tegen kwam.

Binnen een jaar betreurden we het verlies van onze MG-B. Dat was anno 1980. Dus wij met onze Citroen Diane op naar Engeland, op zoek naar een andere. Het idee was om een zaak in Londen te bezoeken waar men fraaie sportwagens, onder het motto ‘als het maar Engels is’ verkocht. Waar we opletten bij de aankoop? Leeftijd van de auto. Het ging ons om een relatief jonge wagen. En dat stuur aan de ‘verkeerde’ kant was voor ons geen belemmering na eerdere ervaring met het rijden in Engeland. Erg veel kennis van zaken moeten we in die tijd niet hebben gehad van MG’s, Na de aankoop hebben we nog lang gezocht naar de schakelaar om de lichten aan te doen. Kwestie van gewenning van een nieuwe en ontwenning van de oude. We deden weer wat we wilden; rijden met een MG. We genoten weer, net als bij de vorige, van het geluid van de uitlaat. Vergeleken met de vorige was deze MG een luxe auto; een kap die naar beneden kon; geen stokken meer. Overdrive op de versnellingspook. En één met een goed werkende verwarming. Omdat ik er het hele jaar, jaren in en uit. mee reed, was dat een niet te onderschatten bonus. Rijden naar het werk werd weer een genot.

Een slingerende weg en een pas aangeschafte MG is een niet te weerstane uitdaging. De ene bocht ging nog mooier dan de andere….Bijna het dorp uit zag ik in mijn spiegel dat achter me een politiewagen opdoemde. Het laatste wat je in een dergelijk geval moet doen is gaan remmen. Men laat in zo’n geval het gas loos, laat de auto uitrollen en hoopt er het beste van. Maar je vermoedt het ergste. Even buiten het dorp passeerden ze me. Het bekende licht ging aan en samen kwamen we tot stilstand. In zo’n geval wacht je op wat er gaat gebeuren. De deur van de politieauto ging open en een oom agent meldde zich naast me; op zijn hurken. Een MG is niet zo hoog. Ze hadden me zien rijden en of dit mijn auto was of we deze auto zelf hadden geïmporteerd, of hij me wel beviel en waar we hem gekocht hadden. Het leek me een volstrekt ongepaste manier om iemand die overduidelijk meent te weten dat hij de klos is door veel te hard rijden, te sarren met volstrekt irrelevante vragen over MG’s. “Geef me nou maar die bon en vertel me wat de kosten zijn”, daar hadden we het toch over, leek me. “ Want” zei deze wetshandhaver,” ik vraag dit omdat ik voorzitter ben van MG Noord. De voorzitter vermomd als agent! Hij bleek zelf ook veel aan dergelijk onderhoud te doen. Eén plus één werd zo veel meer dan twee. Geen bon en als bonus onderhoud geregeld bij Eelco Hofman.

Manna viel voor ons uit de hemel in de persoon van Eelco Hofman, toen nog woonachtig thuis bij zijn moeder. Bij zijn moeders huis stond een garagebox en daar ontstonden de eerste contacten tussen Eelco, de MG en mij. Eelco verkaste naar Leutingewolde, een nauwelijks het predicaat dorp verdienende plaats. Maar wel voorzien van meer ruimte voor de MG en mij.  Met deze verhuizing was de wereld voor Eelco kennelijk grenzeloos geworden. Familiale verplichtingen leidden hem naar de VS om daar de rest van zijn verblijf te besteden aan de studie: “Hoe een daar gekochte MG binnen de termijn van het familiebezoek te verschepen naar Nederland”. Na deze studie met succes te hebben afgesloten onderging Eelco de geleidelijke transformatie van agent naar ondernemer. “Nee. Ik doe alleen MG’s en geen inruil”, sprak hij eerst. Die uitspraak rijmde met de grootte van zijn schuur en verdere opslagruimte.

Na 40 jaar neem ik afscheid van mijn MG, Eelco verkoopt hem.

Hermann Egges, 1939 Austin Eight Tourer

Tijdens de Cars & Coffee op 11 Mei verscheen Hermann Egges met zijn 1939 Austin Eight Tourer welke sinds 2012 in zijn bezit is.

De auto is in 1939 nieuw gekocht door een wijkverpleegster. Deze dame heeft de auto tot 1973 gereden. Dus bijna 35 jaar. Tijdens de oorlog is de auto gestald geweest op blokken, waarbij de wielen waren gedemonteerd, om vordering te vermijden.

De auto koste nieuw in 1939, GBP 139,00. In 1973 werd nagenoeg de nieuwprijs betaald van GBP 135,00. 4 GBP afschrijving in krap 35 jaar. De auto werd verkocht aan de lokale pompbediende, waarbij de dame haar wagen altijd tankte. De dame vond dat ze na bijna 35 jaar wel een auto had verdiend met interieurverwarming. Ze deed met pijn in het hart afstand van de auto en de wagen kreeg nog ieder jaar een kerstkaartje van haar. Deze kaartjes zijn tot op de dag van vandaag nog bij de wagen aanwezig. Ook toen de auto een grotere reparatie moest ondergaan, kreeg deze een beterschapskaart, ook deze is nog bij de auto aanwezig.

In 1994 werd de wagen verkocht aan de toenmalige Austin 8 register houder en de auto werd geheel gerestaureerd in de originele kleurstelling. Na restauratie is er heel weinig met de auto gereden. De auto verbleef vanaf deze derde eigenaar op het eiland Jersey, één van de kanaal eilanden aan de kust van Frankrijk. Nadat Hermann in 2012 het Austin 8 register heeft overgenomen, heeft hij ook de Austin 8 Tourer overgenomen en geïmporteerd vanuit Jersey.

De eerste eigenaresse noemde de auto DOT en deze naam draagt ze 80 jaar later nog steeds. Deze naam dankt ze aan haar originele kenteken DOT 891. Het Engelse kenteken is nog bij de auto en is gereserveerd. De auto is nog steeds in Engeland geregistreerd, zodat ze haar kenteken terug kan krijgen, zodra ze weer naar Engeland mocht vertrekken.

Naast deze bijzondere Austin 8 Tourer, bezit Hermann nog drie Austin Eights. Een twee deurs saloon coupe van 1939, met de naam “Aussie”, een originele Austin 8AP military tourer van 1940, met de naam “Jeepy”, ingezet tijdens de tweede wereldoorlog door de Britse troepen en een Austin Eight Van van 1947, welke voor zover bekend in het register de enige nog bestaande links gestuurde Van is van dit type. Deze auto draagt de naam “Pedro” en is nog in originele on-gerestaureerde staat en kocht hij van de eerste eigenaar in Portugal in 2017.

Naast de Austins heeft Hermann nog een 1951 MG TD welke hij kocht bij Hofman in 2005. Een restauratieproject, waarbij de restauratie wel gestart, maar zoals zo vaak, door tijdgebrek al een tijd op zich laat wachten. Een eerder in bezit zijnde 1977 USA MGB rubber bumper, heeft plaats gemaakt voor de 1939 Austin twee deurs coupe in 2010. Na de geboorte van zoon Tim in 2005 en Hugo in 2009, werd het tijd voor een oldtimer waarvan het hele gezin kon genieten. En dat doen ze. De Austins worden goed gebruikt en het hele gezin geniet mee van papa’s hobby. Hermann is meer een rijder dan een poetser, maar mag wel graag sleutelen en zorgdragen dat de wagens er netjes bijstaan. De vrouw des huizes: Tineke, staat het gelukkig allemaal oogluikend toe en geniet ook mee. Al vindt ze het nu wel mooi geweest met vijf auto’s. Meer informatie betreffende de Austin Eight en het Austin Eight Register op www.austin-eight.com

Naast de auto’s heeft Hermann een verzameling autobrochures, waarbij de nadruk ligt op de Engelse modellen. Een deel van zijn collectie is te bekijken op www.car-brochures.eu.

Hermann komt graag op de Cars & Coffee om mensen te ontmoeten met dezelfde passie voor auto’s.

De diversiteit aan auto’s en hun bezitters is groot en dat maakt het ontzettend leuk. Het is mooi om alle verhalen te horen van de auto’s en hun eigenaren. Zo wordt iedere auto speciaal onafhankelijk van haar waarde of merk en dat allemaal in combinatie met de gastvrijheid en enthousiasme van Hofman Classic & Sportscars.
Lees meer over de Austin Eight Tourer

De heer Van den Broeck, DAX AC Cobra

Dhr. Van den Broeck heeft Leek op de kaart staan als het gaat om auto’s kijken. En soms ook kopen. Zo zag hij in 2014 deze blauwe Dax Tojeiro en was letterlijk direct verkocht, in enkele minuten was tegelijk de inruil van zijn Donkervoort S8A geregeld. ‘Ik zag de Dax staan en werd simpelweg opnieuw verliefd op deze ruige musclecar’, aldus dhr. Van den Broeck, ‘dan moet je ook doorpakken en genieten’. We schrijven ‘opnieuw’ omdat de eerste kennismaking met het model,  een AC Cobra zoals we de auto eigenlijk allemaal kennen, al ergens in de jaren zestig was. Toen kwam Arjen een vergelijkbare AC Ace tegen (waar deze Dax op geïnspireerd is) en dat maakte indruk. En indruk maken gaat vandaag nog altijd prima, daar zorgen de woeste uitstraling, blitse wielen en go faster stripes wel voor. Zelf liet hij nog fraai glimmende sidepipes (uitlaten) monteren. En het is zeker niet alleen ‘show’, de V8 Corvette Stroker motor is goed voor zo’n 450 pk bij een massa rijklaar van 1170 kg. Stel je voor, machtig! De auto wordt regelmatig voor ritjes in de regio gebruikt. De langste rit was zo’n 400 km, dat kan maar dan stap je wel gebroken uit vertelt de eigenaar eerlijk. Hij komt graag op de Cars & Coffee meetings omdat er veel echte liefhebbers zijn met steeds weer bijzondere auto’s, de laagdrempelige en ongedwongen sfeer is prettig en hij geniet ervan om met andere liefhebbers over elkaars auto’s te praten. Ook als er geen speciale meetings zijn loopt hij graag vrijblijvend door de showroom van Hofman waar altijd wel wat te vinden is voor de liefhebber. Prachtig toch, graag tot een volgende keer in Leek!
Lees meer over Dax Cars op Wikipedia

De heer Dijkstra, VW Golf GL diesel

In vergelijk met de blitse Dodge van vorige maand is deze auto op de eerste aanblik misschien geen blikvanger. Maar de nadere kennismaking leert dat we hier wel degelijk met een bijzondere auto te maken hebben. De heer Dijkstra uit Ureterp vertelt trots dat hij de tweede eigenaar is van deze mk1 Golf GLD. De laatste van dit type die via Pon in Nederland op kenteken kwam. Met 130.000 km is het tegelijk het best bewaarde exemplaar zou je zeggen! Mooi ook dat het originele aankoopbewijs aanwezig is, voor een knappe Blaupunkt Ingolstadt radio met elektrische antenne betaalde je in 1979 haast 1.300 gulden extra zo lezen we. Uniek dat diezelfde radio dan nog steeds in het dashboard zit, inclusief de dure bijzonderheid; verkeersinformatie. Die liefde voor het merk Volkswagen is heel sterk, ‘mijn vader werkte voor een grote garage in Leeuwarden,’ zo is dat gekomen vertelt dhr. Dijkstra. Het was op een feestje dat hij de vorige eigenaar trof. Na het zien van de Golf werd de afspraak op eerste koop met een handdruk bezegeld. Prachtig als dat zo lukt. Het ‘schone’ design van deze voor Volkswagen zo belangrijke auto is van Giorgetto Giugiaro, met afstand in aantallen zijn meest succesvolle ontwerp. Een volledige reportage staat in de Auto Motor Klassiek van februari 2017. Tip, als je deze zilvergrijze VW bij een volgend Cars & Coffee treffen in Leek ziet staan, maak ook zeker even een praatje met haar enthousiaste eigenaar.
Lees meer over deze Golf op Wikipedia

Mark Karremans met zijn Dodge Wayfarer

Mark en zijn Dodge (bouwjaar 1950) stonden zaterdagmorgen niet eens eerste rang maar waren samen wel één van de blikvangers. Deze zogenaamde business coupe valt op door z’n letterlijk vette uitstraling. De auto is technisch in orde en wordt actief gebruikt maar het uiterlijk is bewust niet te mooi gemaakt, erg fraai! Mark heeft in Den Haag zijn eigen tattooshop On Edge, het is de liefde die hem naar het noorden bracht. En ook om klassiek te rijden heeft dat zo zijn voordelen. Mark heeft de auto nu 10 jaar en geniet van het rustige karakter. Om die rust te bewaren heeft hij bewust de maximum snelheden in zijn TomTom verlaagd, dat maakte een recente rit terug uit Hamburg een stuk relaxter, immers je haalt opeens prima de gestelde ETA (estimated time of arrival). Ook een spontaan treffen als de Cars & Coffee spreekt hem aan, fijne sfeer, bakje koffie, mooie gesprekken met andere liefhebbers en hij is blij te zien dat er ook jonge mensen op het treffen afkomen. We waarderen Mark zijn kijk op het oldtimer wereldje, bedankt voor het prettige gesprek en graag tot ziens in Leek!
Lees meer over deze Dodge op Wikipedia