Cars & Coffee

Bezoekers aan het woord

De heer Egges, 1939 Austin Eight Tourer

Tijdens de Cars & Coffee op 11 Mei verscheen Hermann Egges met zijn 1939 Austin Eight Tourer welke sinds 2012 in zijn bezit is.

De auto is in 1939 nieuw gekocht door een wijkverpleegster. Deze dame heeft de auto tot 1973 gereden. Dus bijna 35 jaar. Tijdens de oorlog is de auto gestald geweest op blokken, waarbij de wielen waren gedemonteerd, om vordering te vermijden.

De auto koste nieuw in 1939, GBP 139,00. In 1973 werd nagenoeg de nieuwprijs betaald van GBP 135,00. 4 GBP afschrijving in krap 35 jaar. De auto werd verkocht aan de lokale pompbediende, waarbij de dame haar wagen altijd tankte. De dame vond dat ze na bijna 35 jaar wel een auto had verdiend met interieurverwarming. Ze deed met pijn in het hart afstand van de auto en de wagen kreeg nog ieder jaar een kerstkaartje van haar. Deze kaartjes zijn tot op de dag van vandaag nog bij de wagen aanwezig. Ook toen de auto een grotere reparatie moest ondergaan, kreeg deze een beterschapskaart, ook deze is nog bij de auto aanwezig.

In 1994 werd de wagen verkocht aan de toenmalige Austin 8 register houder en de auto werd geheel gerestaureerd in de originele kleurstelling. Na restauratie is er heel weinig met de auto gereden. De auto verbleef vanaf deze derde eigenaar op het eiland Jersey, één van de kanaal eilanden aan de kust van Frankrijk. Nadat Hermann in 2012 het Austin 8 register heeft overgenomen, heeft hij ook de Austin 8 Tourer overgenomen en geïmporteerd vanuit Jersey.

De eerste eigenaresse noemde de auto DOT en deze naam draagt ze 80 jaar later nog steeds. Deze naam dankt ze aan haar originele kenteken DOT 891. Het Engelse kenteken is nog bij de auto en is gereserveerd. De auto is nog steeds in Engeland geregistreerd, zodat ze haar kenteken terug kan krijgen, zodra ze weer naar Engeland mocht vertrekken.

Naast deze bijzondere Austin 8 Tourer, bezit Hermann nog drie Austin Eights. Een twee deurs saloon coupe van 1939, met de naam “Aussie”, een originele Austin 8AP military tourer van 1940, met de naam “Jeepy”, ingezet tijdens de tweede wereldoorlog door de Britse troepen en een Austin Eight Van van 1947, welke voor zover bekend in het register de enige nog bestaande links gestuurde Van is van dit type. Deze auto draagt de naam “Pedro” en is nog in originele on-gerestaureerde staat en kocht hij van de eerste eigenaar in Portugal in 2017.

Naast de Austins heeft Hermann nog een 1951 MG TD welke hij kocht bij Hofman in 2005. Een restauratieproject, waarbij de restauratie wel gestart, maar zoals zo vaak, door tijdgebrek al een tijd op zich laat wachten. Een eerder in bezit zijnde 1977 USA MGB rubber bumper, heeft plaats gemaakt voor de 1939 Austin twee deurs coupe in 2010. Na de geboorte van zoon Tim in 2005 en Hugo in 2009, werd het tijd voor een oldtimer waarvan het hele gezin kon genieten. En dat doen ze. De Austins worden goed gebruikt en het hele gezin geniet mee van papa’s hobby. Hermann is meer een rijder dan een poetser, maar mag wel graag sleutelen en zorgdragen dat de wagens er netjes bijstaan. De vrouw des huizes: Tineke, staat het gelukkig allemaal oogluikend toe en geniet ook mee. Al vindt ze het nu wel mooi geweest met vijf auto’s. Meer informatie betreffende de Austin Eight en het Austin Eight Register op www.austin-eight.com

Naast de auto’s heeft Hermann een verzameling autobrochures, waarbij de nadruk ligt op de Engelse modellen. Een deel van zijn collectie is te bekijken op www.car-brochures.eu.

Hermann komt graag op de Cars & Coffee om mensen te ontmoeten met dezelfde passie voor auto’s.

De diversiteit aan auto’s en hun bezitters is groot en dat maakt het ontzettend leuk. Het is mooi om alle verhalen te horen van de auto’s en hun eigenaren. Zo wordt iedere auto speciaal onafhankelijk van haar waarde of merk en dat allemaal in combinatie met de gastvrijheid en enthousiasme van Hofman Classic & Sportscars.
Lees meer over de Austin Eight Tourer.

De heer Van den Broeck, DAX AC Cobra

Dhr. Van den Broeck heeft Leek op de kaart staan als het gaat om auto’s kijken. En soms ook kopen. Zo zag hij in 2014 deze blauwe Dax Tojeiro en was letterlijk direct verkocht, in enkele minuten was tegelijk de inruil van zijn Donkervoort S8A geregeld. ‘Ik zag de Dax staan en werd simpelweg opnieuw verliefd op deze ruige musclecar’, aldus dhr. Van den Broeck, ‘dan moet je ook doorpakken en genieten’. We schrijven ‘opnieuw’ omdat de eerste kennismaking met het model,  een AC Cobra zoals we de auto eigenlijk allemaal kennen, al ergens in de jaren zestig was. Toen kwam Arjen een vergelijkbare AC Ace tegen (waar deze Dax op geïnspireerd is) en dat maakte indruk. En indruk maken gaat vandaag nog altijd prima, daar zorgen de woeste uitstraling, blitse wielen en go faster stripes wel voor. Zelf liet hij nog fraai glimmende sidepipes (uitlaten) monteren. En het is zeker niet alleen ‘show’, de V8 Corvette Stroker motor is goed voor zo’n 450 pk bij een massa rijklaar van 1170 kg. Stel je voor, machtig! De auto wordt regelmatig voor ritjes in de regio gebruikt. De langste rit was zo’n 400 km, dat kan maar dan stap je wel gebroken uit vertelt de eigenaar eerlijk. Hij komt graag op de Cars & Coffee meetings omdat er veel echte liefhebbers zijn met steeds weer bijzondere auto’s, de laagdrempelige en ongedwongen sfeer is prettig en hij geniet ervan om met andere liefhebbers over elkaars auto’s te praten. Ook als er geen speciale meetings zijn loopt hij graag vrijblijvend door de showroom van Hofman waar altijd wel wat te vinden is voor de liefhebber. Prachtig toch, graag tot een volgende keer in Leek!
Lees meer over Dax Cars op Wikipedia.

De heer Dijkstra, VW Golf GL diesel

In vergelijk met de blitse Dodge van vorige maand is deze auto op de eerste aanblik misschien geen blikvanger. Maar de nadere kennismaking leert dat we hier wel degelijk met een bijzondere auto te maken hebben. De heer Dijkstra uit Ureterp vertelt trots dat hij de tweede eigenaar is van deze mk1 Golf GLD. De laatste van dit type die via Pon in Nederland op kenteken kwam. Met 130.000 km is het tegelijk het best bewaarde exemplaar zou je zeggen! Mooi ook dat het originele aankoopbewijs aanwezig is, voor een knappe Blaupunkt Ingolstadt radio met elektrische antenne betaalde je in 1979 haast 1.300 gulden extra zo lezen we. Uniek dat diezelfde radio dan nog steeds in het dashboard zit, inclusief de dure bijzonderheid; verkeersinformatie. Die liefde voor het merk Volkswagen is heel sterk, ‘mijn vader werkte voor een grote garage in Leeuwarden,’ zo is dat gekomen vertelt dhr. Dijkstra. Het was op een feestje dat hij de vorige eigenaar trof. Na het zien van de Golf werd de afspraak op eerste koop met een handdruk bezegeld. Prachtig als dat zo lukt. Het ‘schone’ design van deze voor Volkswagen zo belangrijke auto is van Giorgetto Giugiaro, met afstand in aantallen zijn meest succesvolle ontwerp. Een volledige reportage staat in de Auto Motor Klassiek van februari 2017. Tip, als je deze zilvergrijze VW bij een volgend Cars & Coffee treffen in Leek ziet staan, maak ook zeker even een praatje met haar enthousiaste eigenaar.
Lees meer over deze Golf op Wikipedia.

Mark Karremans met zijn Dodge Wayfarer

Mark en zijn Dodge (bouwjaar 1950) stonden zaterdagmorgen niet eens eerste rang maar waren samen wel één van de blikvangers. Deze zogenaamde business coupe valt op door z’n letterlijk vette uitstraling. De auto is technisch in orde en wordt actief gebruikt maar het uiterlijk is bewust niet te mooi gemaakt, erg fraai! Mark heeft in Den Haag zijn eigen tattooshop On Edge, het is de liefde die hem naar het noorden bracht. En ook om klassiek te rijden heeft dat zo zijn voordelen. Mark heeft de auto nu 10 jaar en geniet van het rustige karakter. Om die rust te bewaren heeft hij bewust de maximum snelheden in zijn TomTom verlaagd, dat maakte een recente rit terug uit Hamburg een stuk relaxter, immers je haalt opeens prima de gestelde ETA (estimated time of arrival). Ook een spontaan treffen als de Cars & Coffee spreekt hem aan, fijne sfeer, bakje koffie, mooie gesprekken met andere liefhebbers en hij is blij te zien dat er ook jonge mensen op het treffen afkomen. We waarderen Mark zijn kijk op het oldtimer wereldje, bedankt voor het prettige gesprek en graag tot ziens in Leek!
Lees meer over deze Dodge op Wikipedia.