MOBYLETTE

  • MOBYLETTE   thumbnail 1
  • MOBYLETTE   thumbnail 2
  • MOBYLETTE   thumbnail 3
  • MOBYLETTE   thumbnail 4
  • MOBYLETTE   thumbnail 5
  • MOBYLETTE   thumbnail 6
  • MOBYLETTE   thumbnail 7
  • MOBYLETTE   thumbnail 8
  • MOBYLETTE   thumbnail 9
  • MOBYLETTE   thumbnail 10
  • MOBYLETTE   thumbnail 11
  • MOBYLETTE   thumbnail 12
  • MOBYLETTE   thumbnail 13
  • MOBYLETTE   thumbnail 14
  • MOBYLETTE   thumbnail 15
  • MOBYLETTE   thumbnail 16
  • MOBYLETTE   thumbnail 17
  • MOBYLETTE   thumbnail 18
  • MOBYLETTE   thumbnail 19
  • MOBYLETTE   thumbnail 20
  • MOBYLETTE   thumbnail 21
  • MOBYLETTE   thumbnail 22
  • MOBYLETTE   thumbnail 23
  • MOBYLETTE   thumbnail 24
  • MOBYLETTE   thumbnail 25
  • MOBYLETTE   thumbnail 26
  • MOBYLETTE   thumbnail 27
  • MOBYLETTE   thumbnail 28
  • MOBYLETTE   thumbnail 29
  • MOBYLETTE   thumbnail 30
  • MOBYLETTE   thumbnail 31
  • MOBYLETTE   thumbnail 32
  • MOBYLETTE   thumbnail 33
  • MOBYLETTE   thumbnail 34
  • MOBYLETTE   thumbnail 35
  • MOBYLETTE   thumbnail 36
  • MOBYLETTE   thumbnail 37
  • MOBYLETTE   thumbnail 38
  • MOBYLETTE   thumbnail 39
  • MOBYLETTE   thumbnail 40
  • MOBYLETTE   thumbnail 41
  • MOBYLETTE   thumbnail 42
  • MOBYLETTE   thumbnail 43
  • MOBYLETTE   thumbnail 44
€ 990,-
Merk:MOBYLETTE
Model:
Carrosserie:Bromfiets
Aantal deuren:0 deuren
Transmissie: versnellingen
Tellerstand:0 km
Kleur:grijs
Cilinderinhoud:49
Aantal cilinders:0
Bouwjaar:27-07-2024
Brandstof:Benzine
Opmerkingen

franse import, met echte patina look. Motobécane-fabriek, lanceerde zijn rijwiel met hulpmotor op de Utrechtse Najaarsbeurs van 1949, hetgeen een wereldprimeur was! De motorpers van die tijd beschreef de Mobylette als volgt: "Deze Kaptein heeft een motortje van 50 cc in een speciaal voor dit doel gemaakt frame. De tweetakt motor is in staat de fiets met een snelheid van 30 km/u voort te bewegen en dat het motortje dit zonder moeite doet blijkt wel uit het hierbij ontwikkeld lage toerental van 2800 toeren per minuut. Het brandstofverbruik bedraagt 1 liter op 70 á 80 km, met een mengverhouding van olie op benzine van 1 op 16, terwijl het tankje keurig tussen zadelframebuis en achterspatscherm weggewerkt is en twee liter brandstof kan bevatten. Het gewicht van het enkele frame is 18 kg en dat van het motortje 7 kg, wat overeenkomt met dat van zijn soortgenoten. Wat wij bij de motorfietsen de korte of primaire ketting noemen is hier uitgevoerd als een V-snaar die door een scherm aan het oog (en de broekspijp) onttrokken wordt. De secundaire overbrenging gebeurt door een ketting. Het gas wordt vanaf het stuur bediend door een draaibaar handle en mocht de motor onverhoopt tijdelijk de geest geven dan kan men de drie pennetjes aan de linkerzijde uittrekken en de motor staat vrij, zodat men zich trappend kan verplaatsen. In de koplamp zit nog een batterij verscholen die de lamp kan laten branden, die anders door de opgewekte stroom van de vliegwielmagneet gevoed wordt. Het motortje zelf was geen nieuwe constructie, maar in grote trekken een voortzetting van een type dat - met 60 cc cylinderinhoud en in combinatie met een losse tweeversnellingsbak - in de Poney, een licht motorfietsje, was gebruikt. Echter de motorkarakteristiek was danig gewijzigd. Het accent was nu gelegd op een grote trekkracht bij een laag toerental. Hoog vermogen was ingeruild voor trekkracht en een lange levensduur. Wat meteen opvalt bij het bekijken van de Mobylette - want zo wordt deze bromfiets toch altijd nog in de wandeling genoemd - is de practische en doelgerichte bouw. Een rijwielgedeelte met lage instap, ook geschikt dus voor dames, en het motortje gemonteerd voor de trapas, waardoor een laag zwaartepunt bereikt wordt en de kans op vervuiling van de kleding gering is. Het tankje is slim weggewerkt in een anders loze ruimte tussen zadelbuis en achterspatbord.

Prijswijzigingen, druk- en zetfouten voorbehouden.

  • Nummer Hofman.nl: BR2

    Neem contact op over deze auto


    Home