OLDTIMERBESTAND IN NEDERLAND FLINK GEGROEID

OLDTIMERBESTAND IN NEDERLAND FLINK GEGROEID

Een blauwe VW is het meest populair

Volgens de nieuwste statistieken zijn de meest voorkomende klassiekers van het merk Volkswagen, en blauw van kleur. Maar niet getreurd als die van jouw rood of groen is, dan ben je een goede 2e of 3e.
Het belangrijkste is dat plezier beleeft met je oldtimer. Ongeacht de kleur of het merk.

Kwart meer oldtimers in vijf jaar tijd

Het aantal oldtimers met een Nederlands kenteken is met ruim een kwart toegenomen in vijf jaar tijd, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Op 1 januari 2024 groeide het aantal klassieke personenauto’s van 40 jaar of ouder met 28 procent naar 217.000. Dat zijn er 47.000 meer dan in 2019.

De meeste oldtimers, bijna de helft, zijn 40 tot 50 jaar oud. De afgelopen vijf jaar is vooral het aantal auto’s van 50 tot 60 jaar oud toegenomen. Dat verdubbelde naar 84.000 oldtimers.

Gemiddeld is een Nederlandse oldtimer 53 jaar oud. De oudste geregistreerde klassieker komt uit 1894. 661 auto’s (0,03 procent) zijn 100 jaar of ouder.

Blauwe Volkswagen

Het meest voorkomende merk onder de oldtimers met een Nederlandse kenteken is Volkswagen. Daar rijden zo’n 32.000 exemplaren van rond. Daarna volgen Mercedes (21.000) en Citroën (14.000).

Blauw is met 16,9 procent de meest voorkomende kleur, op de voet gevolgd door rood, met 16,5 procent en groen (16,2 procent).

Van alle kilometers die Nederlandse personenauto’s jaarlijks afleggen, wordt 0,2 procent gereden door oldtimers. In 2022 was dat zo’n 274 miljoen kilometer.

Geen wegenbelasting

De meeste kans om een oldtimer te zien rijden heb je in Alphen-Chaam in Noord-Brabant en Opmeer in Noord-Holland, met zo’n 41 auto’s per duizend inwoners. Ook in Baarle-Nassau (Noord-Brabant) en Nederweert (Limburg) rijden relatief veel oldtimers rond. In Diemen en Almere tref je ze het minst aan.

Tot 1 januari 2014 hoefden de eigenaren van auto’s van 25 jaar of ouder geen wegenbelasting te betalen. Vanaf dat moment werd de leeftijd van een oldtimer verhoogd naar 40 jaar of ouder. Voor auto’s tussen de 25 en 40 jaar kwam er een overgangsregeling. Die loopt in 2028 af.

bron: NOS

OLDTIMERBESTAND IN NEDERLAND FLINK GEGROEID, VW HET MEEST POPULAIR

De liefde voor klassieke auto’s in Nederland duurt onverminderd voort. De afgelopen vijf jaar groeide het bestand met tienduizenden auto’s. Om precies te zijn: het wagenpark van auto’s van 40 jaar en ouder telt 217.000 oldtimers.

In de cijfers, die het CBS vrijgaf, zijn overigens geen voertuigen opgenomen die voldoen aan de internationale klassiekerleeftijd vanaf dertig jaar. En ook niet van de voertuigen die in aanmerking komen voor de MRB-overgangsregeling. In die zin mag gesteld worden dat het CBS toch ook enigszins onvolledig is.

Men is dus uitgegaan van voertuigen van veertig jaar of ouder, en dat uitgangspunt zorgt hoe dan ook voor mooi nieuws voor de branche. De groei heeft een paar belangrijke oorzaken. De behoorlijke vlucht van klassiekers in Nederland valt onder anderen te verklaren vanuit het gegeven dat klassieke auto’s met het stijgen van de leeftijd steeds zeldzamer en exclusiever worden, ook om aan te schaffen. Het wordt ook lastiger om een klassieker uit het buitenland te halen. Om een voorbeeld te noemen: in landen als Frankrijk en Italië groeit het aanzien voor het eigen erfgoed ook. En dat houdt de auto’s steeds vaker binnen de eigen landsgrenzen.

En een andere belangrijke factor is de achter ons liggende coronatijd. In die periode zochten veel mensen een mogelijkheid om toch van vrijheid te kunnen genieten en ‘in eigen kring’ een hobby uit te oefenen en/of te starten. Ook dat heeft invloed gehad op de markt voor klassieke auto’s, én het bijbehorende prijskaartje.

Dat prijskaartje is echter alles behalve een belemmerende factor geweest. Want tijdens de afgelopen vijf jaren groeide het bestand van auto’s met een leeftijd van veertig jaar of ouder met 47.000 exemplaren. Het totaal daarin is dus 217.000 auto’s, en daarvan vind je het merendeel binnen de categorie voertuigen die veertig tot vijftig jaar oud zijn: bijna 100.000 stuks. De gemiddelde leeftijd van een Nederlandse klassieker is 53 jaar.

Voor diegenen die nog altijd vasthouden aan het adagium dat een klassieker vervuilend is, is er de geruststellende gedachte dat er gemiddeld slechts 1.800 kilometer per jaar met een klassieker wordt afgelegd, en de uitstoot die daarbij vrijkomt is echt een druppel op de gloeiende plaat. Om het in cijfers uit te drukken: de oldtimers (vanaf 40 jaar) zijn in totaal verantwoordelijk voor 0,2% van het totaal aantal in Nederland gereden kilometers.

Het is natuurlijk ook interessant om te bekijken, welke automerken het meest geliefd zijn in klassieke kringen. Ten opzichte van vijf jaar geleden is de klassieke merktrouw rotsvast. Volkswagen staat op één, met een aandeel van 15 procent en ruim 32.000 exemplaren. Mercedes-Benz en Citroën staan op de plekken twee en drie. Ford en Opel staan op plek vier en vijf. Volvo, Fiat en Chevrolet volgen. En de klassieke Britse merken MG en Triumph completeren de top tien in Nederland.

De klassiekerachterban kan alleen maar tevreden constateren, dat klassiekers in Nederland geliefd zijn. Ze brengen je terug naar hoe het ooit was, en verbinden vandaag de dag liefhebbers (jong en oud). Het aantal evenementen groeit, en er blijft oog voor ouderwetse techniek en ontwerpliefde. Voeg daarbij ook de populariteit van jongere klassiekers, en de verwaarloosbare impact op het milieu. Dan is de conclusie gerechtvaardigd dat de toekomst voor de klassiekerwereld er zonnig uitziet.

Bron: AMK

Top
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!