Wat zit er onder de motorkap;
MG Midget MKIII met Austin Metro motor en Ford 5-bak
Onlangs hadden we een zeer bijzondere MG Midget in onze werkplaats voor de twee jaarlijkse apk keuring. Het is een MG Midget MK III voorzien van een Austin Metro turbo motor met daarachter gekoppeld een Ford 5 versnellingsbak.
Aan de achterzijde zit de standaard Midget achteras . De standaard achterveren zijn vervangen door een bijzonder mooi geconstrueerde multilink systeem. De auto wordt geveerd /gedempt door een schokbreker met veer, de achteras wordt op zijn plaats te gehouden door een Watt linkage.
Na al dat moois is de voorwielophanging minder imponerend, volledig standaard.
De standaard MG Metro motor levert 95PK wat een behoorllijk verschil is met de standaard 65 PK. Het koppel is met 25% verhoogd bij een 10% lager toerental.
Aan de zijkant zit een open uitlaat met een meer dan voldoende geluidsproductie.
Nu was de apk niet een groot probleem, wel dat de motor onder belasting ging inhouden,. Onder de auto was een benzinepomp gemonteerd voor carburateurs, de druk die deze levert is 0,3 bar, maar als de turbo bijspringt gaat de druk in het inlaatsysteem en ook in de carburateur naar 0,6 bar waardoor de benzine niet meer in de vlotterkamer loopt maar wordt terug geduwd.
Na enig naslagwerk blijkt dat de Metro turbo was voorzien van een 3 bar injectiepomp met een speciale drukregelaar bij de motor , die de druk regelt op 0,3 bar en als de motor turbodruk heeft de druk laat oplopen naar 1 bar. Dat kan dan ook nooit goed hebben gelopen in het verleden. Na montage van een hogedrukpomp stuiten we op een nieuw probleem, de druk bij de carburateur is te hoog 1.0 bar in onbelaste toestand, nu blijkt dat de leidingen van het brandstofsysteem 6 mm zijn in plaats van de voorgeschreven 8 mm, waardoor deze leidingen de extra flow van de pomp niet aan kunnen. Ook de aansluitingen op de benzinetank hebben we moeten vergroten voor deze grotere leidingen. Na meting bleek de waarde van de benzinedruk nu goed te zijn en was het inhouden van de motor ook verdwenen.
Al met al een interessante klus en een leuke uitdaging aan deze toch wel bijzondere auto.
Eelco Hofman