Loader

Wanneer is een auto een klassieker?

Wanneer is een auto een klassieker?

Oldtimer of klassieker?
Liehebbers kunnen hier eindeloos over discussieren.
Een auto is een oldtimer als het een klassiek model is dat niet meer gemaakt wordt.

Wanneer is een auto een oldtimer?

In bepaalde opzichten kan het bezitten van een oldtimer verschillen met een auto die (nog) geen oldtimer is. Maar wanneer is een auto oldtimer? Wanneer er aan een oldtimer wordt gedacht, denkt men vaak aan de klassieke auto’s uit het begin van de 20ste eeuw. Maar een oldtimer is meer dan dat. Een auto uit eind jaren 70 mag ook een oldtimer genoemd worden. Het is op verschillende vlakken belangrijk om antwoord te krijgen op de vraag ‘wanneer is een auto oldtimer’. Als een auto de status van oldtimer krijgt, heeft dat invloed op het moeten betalen van wegenbelasting. Die moet namelijk niet meer betaald worden. Wanneer de auto oldtimer is, moet deze ook op de juiste manier verzekerd worden. Er zijn namelijk speciale oldtimerverzekeringen in het leven geroepen. Wanneer is een auto een oldtimer is dus een belangrijke vraag op vlak van bepaalde kosten.

Wanneer is jouw auto een oldtimer?

De vraag ‘wanneer is je auto een oldtimer’ steekt al snel de kop op wanneer iemand een oude auto in zijn bezit heeft. Vroeger was een auto oldtimer wanneer deze ouder dan 25 jaar was. Enkele jaren geleden is deze voorwaarde aangescherpt. Er is sprake van een oldtimer onder voorwaarden. Een wagen is een oldtimer wanneer deze ouder is dan 40 jaar. Toen deze ‘leeftijdsgrens’ verhoogd werd van 25 naar 40 jaar waren bepaalde auto’s die eerst wél oldtimer waren plots géén oldtimer meer. Zoals reeds vermeld is een oldtimer vrij van wegenbelasting. Voor eigenaars die door de nieuwe regelgeving buiten de boot vallen, is er een overgangsregeling opgesteld.

Overgangsregeling bij wijziging regelgeving wanneer de auto oldtimer is

De overgangsregeling is in het leven geroepen nadat de regelgeving in 2014 gewijzigd werd. Deze regeling geldt voor wanneer een oldtimer auto door de nieuwe voorwaarden geen oldtimer meer is. Met andere woorden, de auto’s die op 1 januari 2014 de leeftijd van 26 tot 40 jaar hadden, vallen onder deze regeling. Deze overgangsregeling houdt in dat de eigenaars van deze ‘oldtimers’ niet meer dan het 25% tarief hoeven te betalen. De voorwaarde is dan wel dat er in de maanden december, januari en februari niet met de auto gereden wordt. Bussen en vrachtwagens die op diesel of LPG rijden, komen ook in aanmerking voor de overgangsregeling, mits ze niet zakelijk gebruikt worden.

Begin dit jaar (2020) telde Nederland 204.642 personenauto’s van minstens dertig jaar oud.

Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer rijden momenteel zo’n 204.000 auto’s van 30 jaar of ouder inNederland, tegenover
11,7miljoen nieuwere modellen.

De meeste oldtimers staan geregistreerd in Noord-Brabant: bijna 34.000 stuks, oftewel 16,6 procent van het totaal. 

Per hoofd van de bevolking telt Friesland echter de meeste oldtimers: 1 op 57 Friezen heeft een auto van 30 jaar of ouder, gevolgd
door de Drenten en Limburgers met 1 op 64.

Van die klassiekers staat ongeveer een kwart geschorst (wordt nietmee gereden), de overige 75 procent rijdt gemiddeld 1700 kilometer per jaar. Dat is ongeveer 0,2 procent van alle jaarlijkse autokilometers in ons land.

Algemene Periodieke Keuring (APK)
Voor oldtimers geldt een aparte APK-regeling.
Klassieke auto’s die ouder zijn dan 30 jaar moeten elke twee jaar gekeurdworden.
Oldtimers die voor 1 januari 1960 op de weg zijn gekomen hebben geen APK plicht.

Wegenbelastingschema 2020
Leeftijd Auto’s op benzine Auto’s op diesel en lpg

Leeftijdbenzinediesel en lpg
0 t/m 32 jaarvol tariefvol tarief
32 t/m 39 jaarkwart tarief*vol tarief
40 jaar en oudervrijstellingvrijstelling


* 25% wegenbelasting van vol tarief met een maximum van
€127,- per jaar.
De auto mag in december, januari en februari niet de
openbare weg op of parkeren op de openbare weg.
Voor meer informatie en of u in aanmerking komt voor de
overgangsregeling bezoek de site van de Belastingdienst

Brandstof
Ruim 84 procent van de auto’s van 30 jaar en ouder rijdt op benzine.
84%   Benzine
9 %    Lpg
6,5%  Diesel

De meest geregistreerde automerken
Van 30 jaar of ouder in Nederland (1-1-2020)

20202019
Volkswagen3017229785+1.3%
Mercedes2315223037+0.5%
Citroën1640316097+1.9%
Volvo1099410789+1.9%
Ford1046710222+2.4%
Opel79257973-0.6%
Fiat72567024+3.3%
MG71887342-2.1%
BMW70046601+6.1%
Chevrolet66646408+4.0%
Porsche58965653+4.3%
Peugeot47424411+7.5%
Alfa Romeo44794353+2.9%
Jaguar36453616+0.8%
Renault34663314+4.6%

Bron: dvhn 14-04-2020

Top
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!